vineri, august 15, 2008

De ce mi se pare Silviu Gherman genial?

Sigur, ne putem lua toate precauţiile de pe lume atunci cînd folosim cuvîntul ăsta. Eu am să-mi iau una singură: mă recunosc martor al unei manifestări de geniu atunci cînd sînt stupefiat. Cînd mă aflu în faţa a ceva nou-nouţ şi nu pot descifra mecanismele care au produs acel nou. Cam asta ar fi.

Am vrut să văd dacă, la trei ani de la întîlnirea mea cu ce scrie Silviu / Leon Wahl, stupoarea a rămas. Mi se pare că da. Pun mai jos cîteva poeme, din cele pe care i le-am publicat pe vremuri in ca şi cum. Mai multe, mult mai multe, pe pagina lui de pe clubliterar.

Aşadar:

establishment

o crapă-te establishment
nu te strica de tot
crapă-te puţin

lasă loc pentru furnicuţe
şi săbii ascuţite
de samurai

establishment
cum să te las întreg
cum să mă privesc în oglindă
dacă tu rămâi întreg?

când te-ai stricat
m-am urzicat
ai prosperat
m-am ofticat

n-are omul linişte cu tine
înţelegi ce vreau să spun?
tu eşti cu woody allen
şi feminismul
eu sunt cu glenn close
şi maoismul

tristeţe foarte foarte rece

din cauza vântului
stâlpii tremură
nisipul acoperă frunzele

din iarbă
ies păianjeni
o conservă goală se rostogoleşte printre pietre

pe cerul albastru trece
mărunt ca un cursor
un avion deturnat

Balada jandarmilor de la Muzeul de Artă


patrulăm trulăm
în jurul muzeului
să apărăm părăm
tablourile

haiku nr.46


numit şi Poemul Desfiinţării

îţi asumi responsabilitatea pentru câinele tău, măi


mengele nu mengele


când eram eu mic m-am bătut cu unul. mi-a dat pumni la ficaţi şi mi-a tras picioare în burtă. chestia s-a terminat indecis, dar eu am zis că de fapt am făcut experimente pe el. şi am notat pe o hârtiuţă: am făcut experimente pe el. acum, când reflectez la vremurile alea tulburi, pot să spun cu mâna pe inimă că într-adevăr, am făcut experimente pe el. am avut şi grup de control, şi ipoteză, şi după o săptămână de diseminare am tras şi o concluzie: concluzia era că am făcut experimente pe el.



17 comentarii:

Anonim spunea...

Hai sa-ti spun eu o chestie cu totul si cu totul noua: esti complet pe dinafara. Cum am ajuns la concluzia asta? Poti sa vezi mecanismee? NU? Esti stupefiat!

Anonim spunea...

Draga Catalin,
imi permit sa aduc citeva lamuriri "off-topic":
1. nu sint Vic.
2. Sint Victor Jalba care detine printre altele si domeniul terorista.ro (datele de identificare sint ascunse pentru protejarea informatiilor cu caracter personal - decizie RNC)
3. nu cred ca ne cunoasteam, adica nu poate fi folosita aceasta formula, chiar daca ne-am intilnit pe la tirguri de carte
4. toate cele bune si ma bucur de recitire/revenire in online.

catalin lazurca spunea...

ok, victor. ma bucur si eu de revenire :)

imi spunea dan sociu ca tot cu tine vrea sa largeasca proiectul urbancolia. cum merge, ca vad ca urbancolia.ro nu mai e disponibil :) ?

catalin lazurca spunea...

@evriman

reactia ta, care trece peste text si vorbeste despre reactia mea la text, ma indreptateste sa cred ca, atunci cind ai o parere foarte buna despre cineva, e de preferat s-o tii secreta. s-ar putea sa-i faci rau acelui cineva.

Anonim spunea...

leon wahl ie Silviu Gherman asta?
deci l.w. ruleaza, il citeam la club literar, foarte tare.

catalin lazurca spunea...

@mulliganoglu
uff, ce nick ai, doar cu ctrl-v merge :)

da, el e, a fost o vreme secret, acum nu mai e :)

ce pot sa-ti mai spun: daca esti din bucuresti, si afli ceva, incearca sa mergi sa-l asculti citind, e inca si mai si

si daca se poate cu dedicatii, roaga-l de un "no need for voices in the deşert"

Anonim spunea...

imi place si mie silviu gherman, este un ironist aplicat:) si cu un simt al personajului bine dezvoltat. ar putea scrie o carte excelenta pentru o colectie gen rasul lumii.
pot spune asta la rece, dupa ce-a trecut primul entuziasm si al doilea n-a mai venit.

catalin lazurca spunea...

andrei, cred ca gresesti mult cind il vezi pe silviu intr-o colectie de umor conventional gen risul lumii.

despre cum nu e conventional silviu, zice mai bine ionut chiva:

"ce e probabil cel mai bun lukru al lui silviu e ca vede glumele proaste. ce am apucat sa citesc proza contemp e plin de glume proaste. silviu le vede si le evita. ce mai e dupa aia e priza - unde prozatorii fac "observatie" silviu face voce de acolo si e de acolo, de unde marele ris. si evident pe parcurs toti sunt penibili si te simti f rau cind citesti, ceea ce e un efect rar."

mi se pare ca are mai mare dreptate, mai ales ca eu ma simt cumva in zona umorului conventional

dar, tot vorba lui ionut: farmecul glumelor proaste este uneori irezistibil

in fine, mai postez despre silviu dupa ce citesc si creierele

Anonim spunea...

sigur, chestia cu rasul lumii era o mica exagerare din partea mea. totusi, o sa vezi cum in "...creiere" nu-i iese decit un singur personaj, unde se pare ca a pus foarte mult din ceea ce era el cindva (asa zice intr-un interviu luat de adi schiop, ca a avut o tinerete ltcoristo-ascorista:) ).

in rest, cartea lui SG mi se pare mult sub nuvelele din Scurta si plictisitoarea...

cit despre citatul pe care il dai din ionut chiva nu stiu ce sa zic. ce vrea sa zica? ca e un moralist? de-aia s-a simtit rau? sau ca autorul are vreun merit extraordinar prin aceea ca evita glumele proaste? si care sunt acele glume proaste din proza contemporana? cine le face etc.? iarasi, unii fac observatii si altii voce, cind ideal ar fi sa le faca pe amindoua:)

cred ca ionut a facut putin pe agitatorul:d

in fine, astept pina citesti si tu cartea, sa mai vbim.

Anonim spunea...

@catalin: multumesc frumos pt. infos

eu tot timpul am avut impresia ca leon wahl e un roman ratacit prin Elvetia, intr-un oras d-ala foarte curat si foarte plictisitor.

nu frecventez adunari d-astea literare si mi-e sila de lecturile publice.

inca n-am citit nimic de Silviu Gherman, dar imi voi da silinta sa recuperez.

oricum, leon wahl e cel mai tare in pictopoieziile alea in care combina ninjoi cu personaje de razboiul stelelor si drame specifice adolescentilor

catalin lazurca spunea...

@mulliganoglu

eu zic, ca unul care a asistat la citeva lecturi publice :), ca leon wahl ruleaza

merita sa-ti calci pe inima

Anonim spunea...

ca tot sunt p-aici: ce-a patit 'ca si cum'?

moldoveanul ala, vasili (bukinski parca) a mai scris ceva? exista fo arhiva cu toate 'ca si cum'?

catalin lazurca spunea...

@mulliganoglu
despre ce s-a intimplat cu "ca si cum" o sa scriu poate un post separat, fiindca ma mai intreaba lumea :)

moldoveanul ala e v.leac si a mai scris doua carti de la textele pe care i le stii tu

iar niste pdf-uri cu numere din revista iti pot trimite la o adresa de mail, daca-mi lasi una

Anonim spunea...

chiar ar fi bine sa lamuresti asfintitul 'ca si cum', va citeam cu mare placere

e-mail: oda_baku@yahoo.ie

foarte multumesc!

Viviana Muşa spunea...

si mie-mi place mult gherman. si daca ati sti ce roman sf super tare scrie acum!

Anonim spunea...

Si mie imi place foarte mult Silviu/Leon! :)
L-am descoperit aproape intamplator, in 2006, pe clubliterar, si nu ca SG, ci ca LW :))
Datorita lui am devenit interesat de literatura contemporana, tre' sa recunosc...
LW e mistocar, ce-i drept, dar are si poezii(le numesc eu) de evocare: imi plac ff mult (si) "Rockeri", "Karma Police"!

Adina. spunea...

poemul desfintarii il stiam pe de rost, il si citam uneori ca "haiku" dar uitasem de cine e. ma bucur sa stiu acum :)