marți, august 19, 2008

ALIA de PdS & Y *

Astăzi am avut o şedinţă furtunoasă cu un client care-mi reproşa utilizarea unui "Pssst" într-un text publicitar propus pentru compania lui. "Pssst"-ul e luat de Coca-Cola, mi-a spus. De acolo te-ai inspirat?

Nu m-am putut apăra spunîndu-i că e o simplă, catastrofală poate, coincidenţă. I-am spus doar că, fără să fi ştiut de Pssst-ul Colei (care e, inexplicabil: PSTTTTT! oare cum se pronunţă TTTT?), e vorba de pssst-uri diferite. Al meu e un hei! moale, al lor e un foşnet de bule (preluat, odată cu brandul probabil) de la Schweppes - Schhh!

În fine, am povestit asta doar pentru că, de cînd mi s-a reproşat PSSST-ul, am trăit o mică depresie profesională. Din care am ieşit citind despre două mici şi inteligente acţiuni. Am citit de ele aici şi simt nevoia să le dau mai departe.

Prima operaţiune e o asociaţie de luptă împotriva abuzului d'apostrofuri. Din arhiva lor, răsfoită doar, vă prezint asta:



A doua dovadă de inteligenţă e un "blog" care luptă împotriva "ghilimelelor" inutile. Din ce am văzut acolo, mă bucur să postez aici astea:



&





OK. De fapt, voiam să vă spun ce idei mi-au venit mie. Fiindcă aşa mi-a trecut, odată cu ideile prin cap, şi depresia. Prima: o asociaţie de monitorizare a punctelor de ... suspensie. Oare Andrei Codrescu spunea că virgulele sînt moartea poeziei? Dar puncte...le de sus...pensie pe cine omoară? Ar putea fi un semn al proastei literaturi. Şi al nesiguranţei în comunicarea publicitară. Fiindcă de-abia mi-a venit ideea asta, n-am încă arhivă. Ceva, însă, tot vă pot oferi:

Trăirile se vor a fi palpabile, vizibile, în mod nepremeditat. Bineînţeles, mă refer la cele sincere. Şi ce muzică poate să descrie mai bine starea de mai sus? Mie mi se pare grăitoare asta. Amestecul de gravitate, tonul uşor ezoteric dar şi transcendenţa ce reies din ea ...

&

Să te întorci în punctul terminus al problemei şi să observi că totuşipoţi duce mai departe relaţia pe care o ai cu un prieten, amic, părinte, etc. pentru că a rămas exact aşa cum ai lăsat-o, este un plus. Dar… evoluţia poate avea loc în absenţă?

O adevărată comoară găsiţi... aici. Dar... promit să vă mai ofer mostre, îmi "place" proiectul.

Celălalt, dacă ar fi să trec peste ideea cu asociaţia de monitorizare a abuzului de majuscule (simptom al slabei proprietăţi a termenilor - Flaubert?), ar fi un program de monitorizare al abuzului de IGREC. Pe ăsta n-am arhivă.Am totuşi, şi trebuie să mă credeţi pe cuvînt, în faţă o brichetă pe care scrie Tiby&Gaby ABC. Dar aparatul foto e în mashynă, şi mye my-e lene, căcy mashyna e departe, parcată pe pajyshte. Mîine însă aduc şi dovezi, nu mă las.

* Asociaţia de Luptă Împotriva Abuzului de ... Puncte de Suspensie & Y (eventual Ÿ)

8 comentarii:

Anonim spunea...

Le-am şters pe primele pentru că ai dreptate DAR pe celelalte nu.
o mică observaţie: înainte de a da exemple, cercetează şi arhivele.

radu spunea...

foarte interesantă chestia cu punctuaţia. eu de multe ori încep propoziţiile cu literă mică pentru că mi se pare inechitabil să dezavantajez celelalte cuvinte din propoziţie, care sunt poate mai importante.
apostroful - trebuie abolit cu totul.
cu ghilimelele e într-adevăr o mare problemă, tre să le pui doar ca să faci publicitate la nişte cuvinte sau în chip ironic.
în privinţa punctelor de suspensie, ele sunt cele mai feminine semne de punctuaţie şi arată foarte interesant atunci când sunt folosite de persoane de sex masculin; uite ce spune un băiat, comentator la un articol al meu: "bleah..fii serios..baietii slabi sunt cei mai draguti...oasele sunt sexy" fără puncte de suspensie, textul ăsta era plat. aşa, e foarte comic.
în privinţa virgulei, nu ştiu cine a introdus-o, dar pare o născocire germană. englezii nu o prea folosesc şi de asta li se pare că nu e cine ştie ce de capul virgulei.
şi încă ceva. mult din rolul semnelor de punctuaţie l-au preluat emoticoanele. dar astea parcă se potrivesc textului doar dacă renunţi la diacritice. părerea mea.

catalin lazurca spunea...

@anaayana

ma bucura faptul ca esti relaxata si intelegatoare. n-am cautat in arhiva, pentru ca nu voiam sa fac din blogul tau un exemplu rau, cel mai probabil ca nu e asa. m-a intaritat doar prezenta unui igrec in pseudonim :)

in privinta lui "dar...", el poate parea justificat. mie insa mi se pare un semn al unei indecizii, al unei lentori. se poate incerca si cu "Dar: evoluţia poate avea loc în absenţă?". Asta ar fi un semn al gindirii coerente, fiindca tu, incepind multe fraze cu "daca", pare ca vrei sa faci o demonstratie.

inca o data insa: nu trebuie sa te iei dupa mine, important e sa ramîi relaxată

@radu gonciar
e fina observatia cu "cele mai feminine semne de punctuatie"

in privinta emoticoanelor, mi se pare ca ele suplinesc avantajele comunicarii faţă către faţăl. sau, mă rog, încearcă.

Anonim spunea...

Blog de luptă împotriva ghilimelelor inutile?! Cere-i să dea o raită pe clubliterar. :>

catalin lazurca spunea...

eu n-am bagat de seama simptomul asta pe club
as indexa citeva ghilimele de acolo,dar nu stiu de unde sa incep
nu-mi vine in minte nici un abuz, iar arhiva de texte e uriasa

Anonim spunea...

Catalin... eu am trimis ieri un mail plin de ghilimele""" (uite ca nu ma pot abtine) :)

Anonim spunea...

PSSS: blog reusit

catalin lazurca spunea...

mersi leon

nu face nimic cu ghilimele, atita vreme cit n-ai trimis o "scrisoare" :)