marți, august 19, 2008

Două chestii mici şi faine. Despre Mircea Cărtărescu şi, din nou, Silviu Gherman :)

 
Posted by Picasa


Acum vreo 4 luni, Mircea Cărtărescu venea la Arad cu Ioana Nicolaie.
MC i-a dat Cristinei un interviu mişto, din care postez o părticică drăguţă (partea cu bold îmi place cel mai mult):

Scriem pentru fiinţe asemănătoare cu noi şi, dacă nu sunt asemănătoare, încercăm să le facem asemănătoare prin cărţile pe care le scriem şi prin influenţa acestor cărţi. Încercăm să ne creem de fapt clone. Clone intelectuale, clone morale clone spirituale. Un cititor ideal pentru mine, am mai spus acest lucru de multe ori, este de fapt o cititoare. Eu scriu nu numai pentru oameni tineri, ci în special pentru femei tinere. Pentru un anumit gen de lectură. Pentru un tip de lectură „feminin“. Pentru că disting între două tipuri de lectură. Acest tip de lectură empatic, de identificare, de abandonare în faţa textului, pe care-l numesc feminin şi un tip de lectură neîncrezătoare, suspicioasă, destructivă într-un fel, în care se caută greşelile autorului, se caută noduri în papură, defecte şi care este o lectură de tip masculin, de confruntare cu textul. Cărţile mele sunt scrise pentru primul tip de lectură. Ele tind să hipnotizeze cititorul. De aceea eu cred că cititorul ideal este cel care se lasă indus în transă de textele mele. Cititor care ar trebui să aibă în mod ideal aceeaşi enciclopedie interioară pe care o am şi eu.

–Vă gândiţi la cititor în momentul în care scrieţi?

–Fireşte că nu. „Nu mi-ar sta deloc frumos“ aş spune parafrazându-l pe Gert Muler golgheterul de pe vremuri al echipei Germaniei. Întrebat de către un jurnalist la ce se gândeşte când dă cu capul în minge şi marcheză gol şi el a răspuns chiar aşa: „Frumos mi-ar sta să mă gândesc la ceva“. Când scriu mă gândesc doar la temele mele şi la frazele pe care trebuie să le fac şi îmi ajunge. Nu am nevoie să mă gândesc la ce va zice cititorul la vederea acestor fraze.

***

Şi, a doua chestie drăguţă e o întîlnire cu vic şi silviu gherman (poate asta explica oareceva :), la subsolul unei postări a lui Costi Rogozanu. Aşadar:

SILVIU GHERMAN: Eu nu pot sa-l citesc pe Cartarescu. Nu pot. Adorm cu fractalul in mana. Ca scriitor, cred ca daca ajungi sa stapanesti suficient de bine un stil, e simplu sa te refugiezi in fantastic si imaginativ. Mai cred ca e mult mai dificil si interesant sa construiesti o realitate coerenta prin simplitate, nu prin aglomerari de procedee.

Pe de alta parte, ii respect enorm pe adulatorii d-lui Cartarescu. Le doresc sa nu faca niciodata pancreatita si sa traiasca 94 de ani.

VIC: ii multumesc marelui scriitor silviu gherman pentru ca si-a coborit privirea asupra mea. imi cer scuze ca i-am poluat spatiul virtual pe care l-a mostenit de la mamica si de la taticul sau. ii urez sa ramina sanatos in sublimele arome virtuale pe care le creeaza, atit aici, cit si in minunata sa carte, care ocupa atita spatiu in depozitul editurii, incit aceasta a decis s-o dea aproape gratis, numai sa scape de ea.

SILVIU GHERMAN:

Orice roman cu pretentii incearca, intr-un fel sau altul, sa acopere o realitate cat mai extinsa, ca doar de aia e roman. Dar, ca si actorii batrani care au jucat în prea multe prostii, autorii se sclerozeaza la un moment dat. Mi se pare ca cea mai evidenta dovada de scleroza a unui text e (parere strict personala, repet) abundenta oniricului si, in general, a refugiului in epicicluri narative de genul fractalului si simbolului si autoreferentialului. Iti vine sa rabufnesti: zi, ba, ce vrei, n-o mai vopsi atata.

Descopar cu surprindere ca lumea stie cine sunt! Spectaculos moment. Vic, te invit la mine acasa ca sa facem dragoste.

* în foto e MC înconjurat de fanii Ioanei Nicolaie.
** later edit: disputa dintre vic, silviu gherman si altii in jurul ultimului volum din Orbitor si a cronichetei lui Rogozanu se află aici
pe mine m-a amuzat, asta e!

12 comentarii:

Anonim spunea...

Eu am un scenariu de Silviu Gherman care face să pălească celelalte texte scrise de el. Îi spune Nunta. Nu cred că l-a publicat pe undeva şi nu ştiu de ce. L-aş posta eu, dar n-am permisiunea lui Silviu Gherman, aşa că pun numai începutul:
"Interior. Holul unui hotel.

O fată (Carmen – rochie neagră, tunsoare în stil franţuzesc) vorbeşte la telefonul mobil.


CARMEN
(în cea mai curată engleză)
So, what’s the big news? (ascultă încordată timp de câteva secunde) I don’t believe it... Are you for real? Just a second, let me get this right. Mick Jagger is going to produce your album... Mick Jagger is going to be your producer... I don’t believe it! Well, I do believe it, but... wow! That’s fabulous! Congratulations! No more underground for you! (râde) Well, I’m doing fine. I’ll be singing in the Jazz Festival. Yeah, Sibiu... you remember. We had a great time back then, didn’t we? Yeah... So tell me more about Mick Jagger. He’s like 70, or what? Just kidding... Yeah... Oh, you have to go... I see... Don’t worry, I understand. OK, then we’ll talk about it later... Mhm... And send me some photos. OK. Have a nice concert. Bye."
plm, e bun: "No more underground for you" :)

Anonim spunea...

cred ca in viata mea n-am fost mai dezgustata!
ce explica chestiile astea? vad ca ai o problema cu faptu ca ai povestit la mine pe blog cum ai spus ca sg e genial. te-am pus eu? a comentat vic ceva despre asta sau orice altceva despre silviu gherman? l-am facut eu praf pe silviu gherman? am scris ca mi-a placut si ca am de gind sa-i citesc si cealalta carte!
iar vic a spus despre khasis ca e un poet deloc rau! ce se intimpla in capu tau? tu esti normal?

Anonim spunea...

@luciat
kata e offline pe gtalk. Bănuiesc că doarme. Sper că mă veţi scuza amîndoi că răspund în locul lui. Cu o întrebare: ce ţi se pare ofensator în articolul ăsta şi la adresa cui?
Am vorbit ieri cu kata şi mi-a spus că a fost surprins cîte vizite a avut în urma căutări pe google cu "silviu gherman". Apoi ne-am întrebat ce mai face, am mai discutat despre textele lui şi aşa mai departe. Sînt 90% că postarea de aici n-are nici o intenţie belicoasă. E rezultatul asociaţilor de idei şi atîta tot.

Anonim spunea...

Cu alte cuvinte, chestiile astea nu explică nimic. Sînt chestii care unora le pot părea interesante, altora nu.

catalin lazurca spunea...

@ luciat

se pare ca relatia noastra e de dragoste si abjectie :)

ma simt prost insa ca-ti provoc asemenea puseuri de dezgust
fiindca, martor mi-e acelasi FM (of, acelasi!), am o parere buna despre ce faci tu pe terorista.ro

in privinta postarii asteia, nu incerc sa demonstrez nimic
poate doar de ce eu si cu vic nu ne putem intelege, desi, una peste alta, am si despre el o parere buna

asa cum bine ai semnalat, vic n-a contestat geniul lui Silviu Gherman :)
si, da, postarea este doar rezultatul unor asociatii de idei
pe care, documentindu-le, le-am asezonat cu niste coincidente (habar n-aveam ca vic si silviu s-au intersectat la un moment dat)

cam asta ar fi: vic poate sa creada ce vrea despre TS Khasis, chiar ca e o catastrofa
pe mine ma supara, ma intristeaza chiar, ironia lui vic
iar blogul asta e impotriva

asta e in capul meu :)

Anonim spunea...

"(poate asta explica oareceva :)"
treaba ta, mult succes mai departe

catalin lazurca spunea...

"poate doar de ce eu si cu vic nu ne putem intelege"

mulţumesc, am nevoie :)

neamtus spunea...

mai lazurca, eu m-am saturat. plec la paris.luni dis de dimineata o sa simti praful de la rotile din spatele picassoului meu.

catalin lazurca spunea...

eşti pepsi :)

tavi seleuşan pleacă la shangai

ce te-a apucat?
nu bem o bere înainte?

Anonim spunea...

am gasit cartea lui S.Gherman la 4 lei. mi-a placut prima poveste, are un penibil de farmacie care nu dezgusta. da' tot mai mult imi plac poieziile.

nu va mai luati de ceahlaul literaturii romane, astia-s capabili sa va linseje (mai ales phanele)- ma gandesc ca poate se opreste din crosetat mileuri si mai scoate un Levantul

@kata: astept numerele alea din 'casicum'

catalin lazurca spunea...

@malachie
nu ma iau de mircea cartarescu, mie imi place

si nu e vina lui că fanii lui, ca şi duşmanii, nu-s de calitatea fanilor lui Silviu Gherman :)

(şi mie, şi la MC, şi la SGh, îmi plac mai mult poeziile - Levantul si, respectiv, Existenţialiştii rulează!)

Anonim spunea...

I consider, that you are not right. I am assured. Let's discuss. Write to me in PM, we will talk.